Wzór na konwersję: C = 4m + 3v + 2(i-f) – 2a

wzór na konwersję

On naprawdę istnieje i nie jest to ten słynny prosty trik po którym inni marketerzy Cię znienawidzą. Wzór na konwersję opracował MECLABS institute i jet wynikiem wieloletniego research’u. To jest bardzo pożyteczna, bo porządkuje, skupia uwagę na kluczowych elementach konwersji i wymusza powtarzalność tzn. zawsze optymalizujemy te same elementy, więc stosunkowo łatwo porównać różne case’y.

C = 4m + 3v + 2(i-f) – 2a

Tak właśnie wygląda wzór na konwersję, oczywiście tego wzoru nie da się rozwiązać matematycznie. On ma tylko (lub aż) pokazać proporcje ważności i wpływu poszczególnych elementów.

Można go odczytać w następujący sposób:

Prawdopodobieństwo konwersji (C) jest zależne od motywacji użytkownika (m), siły oddziaływania unique value proposition (v), obecności “tarcia” (f) i obaw użytkownika (a) oraz zachęt (i) kontrujących tarcie, którego nie można wyeliminować.

Liczby przy literach nie są przypadkowe, mają odzwierciedlić fakt, że poszczególne elementy konwersji mają różną ważność. Są rownież elementy, które odejmujemy – to są elementy, które działają na naszą niekorzyść jak 2a (obawy klienta).

C – prawdopodobieństwo konwersji

Kluczowym jest żeby zdefiniować warunki osiągnięcia sukcesu tzn. w jakich okolicznościach uznamy, że projekt zakończył się sukcesem. Ważne jest co uznamy za konwersję, mogą to być różne rzeczy w zależności ok konkretnego przypadku. Trzeba to zrobić przed pracą nad motywacją, UVP, obawami czy tarciem.

M – motywacja

Jest to jedyny składnik konwersji, którego nie możemy zmienić i nie możemy na niego wpłynąć, jest to jednocześnie składnik o największej mocy. Są to rzeczy, które stały się w życiu/firmie klienta zanim zdecydował się szukać rozwiązania jakiegoś problemu i to one spowodowały, że zaczął go szukać.

V – dostarczona wartość

Unique value proposition mówi o dostarczonej wartości i odpowiada na pytanie dlaczego powinienem kupić u ciebie a nie u kogoś innego. Więcej na ten temat w tekście o UVP i jak je przygotować.

I-F -zachęty minus tarcie

Tarcie to psychologiczny opór użytkownika, który musi pokonać, żeby doszło do konwersji. Przejawem tarcia jest na przykład formularz do wypełnienia, zbyt długi będzie obniżał współczynnik konwersji.

Zachęty (lub przynęty) to elementy pozytywne, które zmniejszają postrzegane tracie, z reguły kluczowe jest, żeby zachętą było coś o dużej postrzeganej wartości. Przykładowo, jeżeli trzeba by było wypełnić 100 papierowych formularzy w urzędzie skarbowym, raczej nieciekawa opcja z dużym tarciem, ale jeżeli każdy kto to zrobi dostanie Iphone za darmo – to pewnie sporo osób by się zdecydowało.

2a – obawy

Są to psychologiczne obawy wykreowane przez jakiś element strony, przykładowo jeżeli rejestrujemy się na “FREE TRIAL” ale proszą nas o kartę kredytową rodzi to pewne obawy. Nawet somo pomylenie o tym czy ta strona jest bezpieczna, kiedy podajemy swoje dane finansowe jest obawą, którą firmy częściowo niwelują przez wszelkiej maści ikony bezpieczeństwa – kłódki i inne takie takie..

Na tym się koczy wzór na konwersję, teraz już tylko konwertować i konwertować – ja tak robię.

P.S. Tekst jest luźnym tłumaczeniem najistotniejszych teraz artykułu na ten sam temat na stronie Meclabs.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *