Jakie filmy oglądają Polacy?

Żeby odpowiedzieć na to pytanie zebrałem dane dotyczące widowni kinowej 1172 filmów wyświetlanych w latach 2012 – 2019 oraz podzieliłem je na gatunki zgodnie z opisem każdego z filmów przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich(moim zdaniem gatunki tam wpisane pochodzą od dystrybutorów). Jeżeli w opisie był więcej niż jeden gatunek, to wybierałem pierwszy, niektóre gatunki musiałem zmienić np. jeżeli kategoria dotyczyła tylko jednego filmu przez wszystkie badane lata albo był to “film fabularny” – prawie wszystkie filmy na wykresie to filmy to filmy fabularne.  

Potrzebne informacje dostępne są w polskim box office, który udostępnia dane odpłatnie i tylko podmiotom z branży filmowej. Na szczęście dostępne są też na stronach SFP i PISF’u z jednym zastrzeżeniem, wspomniane strony prezentują wyniki dopóki konkretny film znajduje się top 10 i z tego wynikają różnice na moim wykresie(rzeczywiste wielkości są większe), mimo tego pewne wnioski można wyciągnąć.

Jak używać tego wykresu.

Kliknięcie w każdą kategorię powoduje przejście głębiej, kliknięcie w pomarańczowy pasek cofa do poziomu wyżej. Jeżeli tytuł filmu jest zbyt długi, jest on ukrywany, ale wystarczy potrzymać kursor nad tym obszarem i powinien pojawić się tooltip.

Polacy oglądają filmy animowane, komedie i dramaty.

Oczywiście dramat to dość pojemne określenie, generalnie można powiedzieć, że chodzimy do kina z dziećmi lub na komedie, pewnie żeby się zrelaksować, a od czasu do czasu wybija się jakiś dramat jak Kler Smarzola w zeszłym roku lub Bogowie w 2014. Horror, który według filmoznawców jest gatunkiem, który prawie zawsze zarabia znajduje się poza pierwszą piątką(sic!).

wielkość widowni według gatunków filmowych rocznie

W zeszłym roku triumfy święciło kino polskie, bo oprócz Kleru w top-4 znalazły się też „Kobiety Mafii”,  „Planety Singli 2”, „Dywizjon 303, jest to o tyle ciekawe, że polacy w większości chodzą na filmy amerykańskie i jest to ogólnoświatowy trend – szacuje się, że hollywood ma na świecie ok 70% udziału w kienematografiach lokalnych – wyjątkiem są tutaj Chiny, Indie i takie twory Nollywood.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *